KeyGene noemt zichzelf de ‘crop innovation company’. Het is een ’oerhollands’ biotech-bedrijf, gericht op het verder verhogen van de opbrengst en kwaliteit van gewassen. Het bedrijf, opgericht in 1989, helpt bedrijven in de agri-food sector, zoals zaadveredelaars snel nieuwe variëteiten van gewassen op de markt brengen, op basis van biotechnologie en plantenkennis.
“KeyGene combineert haar technologische innovaties met data science expertise en kennis van planteigenschappen en gewassen. Zo kunnen we bijvoorbeeld op zoek gaan naar het specifieke DNA-materiaal dat verantwoordelijk is voor bepaalde gewenste of ongewenste eigenschappen van een plant“, zegt Angelique Philipsen, VP Corporate Affairs
Paardenbloemrubber
Keygene doet niet alleen crop research op groenten, maar ook op andere gewassen. Mooi voorbeeld daarvan is de paardenbloemveredeling. Er dreigt wereldwijd een tekort aan natuurlijk rubber KeyGene werkt aan de ontwikkeling van een paardenbloem waarvan de latex uit de wortels kan dienen als bron voor natuurlijke rubber
World Food Center
“KeyGene is in 1989 opgericht door een aantal Nederlandse zaadbedrijven met als kernopdracht: innovatie. En daarin zijn we succesvol en groeiend”, zo vervolgt Angelique Philipsen. “Voor ons is het WFC om twee redenen heel interessant. Onbekend maakt nog steeds onbemind en over biotechnologie doen veel indianenverhalen de ronde. Veel mensen verwarren biotechnologie met genetische modificatie. Maar genetische modificatie mag niet in Europa. En dat doen we dus niet. Maar dan moet je dus wél goed uitleggen wat je dan wél doet.”
“ Wij denken dat het WFC door educatie, voorlichting en het bieden van een food experience kan bijdragen aan, wat ik dan maar noem: het minder eng maken (‘ontengen’) van biotechnologie. Het WFC biedt een uitgelezen kans om daar het hele verhaal in al zijn nuances te kunnen vertellen . Niet alleen van grond tot mond maar ook alles wat daar nog voor komt.”
B2B
“De Experience is mooi voor gezinnen met kinderen en brengt daarmee levendigheid. Maar daarnaast biedt het WFC ook uitstekende B2B-mogelijkheden. Het is het geheel. Een plek waar je inspiratie kunt opdoen en mooie ontmoetingen kunt creëren rondom food. Een plek om naartoe te gaan met internationale delegaties om mensen in andere sfeer uitgebreider en in een bredere context te inspireren.“
“We zijn al vroeg in het traject bij het WFC betrokken. Na een vliegende start is het een periode wat rustiger geweest maar inmiddels zien we dat het elan en het enthousiasme bij alle partners weer groeit. De partijen die nu aan tafel zitten zijn heel serieus, en ook de onlangs gehouden sessie over de business modellen laat zien dat het nu echt concreet begint te worden.”
“Om echt uit te kunnen groeien tot een WORLD Food Center moet het WFC overigens wel internationaal blijven communiceren. Het is ook echt een wens van ons dat je er straks goed terecht kunt met buitenlandse gasten en bezoekers. Als het een Nederlands feestje wordt, alleen in het Nederlands, dan zou dat een gemiste kans zijn.”
Categorieën