Waarom de WFC Experience bezoekers echt zal raken.
We gaan het met elkaar beleven: de komst van de World Food Center Experience. Ik weet, de term beleving wordt soms te pas en te onpas van stal gehaald, maar in dit geval kan ik er echt geen ander woord voor vinden. Het wordt een unieke beleving. Een échte experience. Ik durf daar zo stellig over te zijn omdat ik het voorrecht heb hier al een aantal jaren met een groot aantal mensen aan te werken.
Enthousiaste mensen, sommigen visionair, anderen zeer maatschappelijk betrokken en weer anderen heel creatief. Ik heb het idee zien groeien tot een breed gedragen plan. Waar onze verhalen over voedsel echt beleefd kunnen worden om zo het verschil te maken.
Het begin: de uitdaging
Wereldwijd maar ook in Nederland bestaan er grote uitdagingen op het terrein van voedselproductie en -consumptie. Deze uitdagingen vragen om een brede aanpak met aandacht voor het gedrag van onszelf als consument. Immers, onze voedselkeuze maakt het verschil.
De Experience van het World Food Center wil hieraan een bijdrage leveren door de jeugd een voedselavontuur te bieden waar je op unieke wijze inzicht krijgt in het complexe verhaal van de voedselketen. Het doel is om je te inspireren elke dag bewust te kiezen voor smakelijke, gezonde en duurzame voeding.
‘Touching the heart’
Maar hoe ga je dat doen op een manier dat het veel meer is dan alleen een voorlichtingscentrum voor voeding, een museum of expositie? Dat kan alleen als je als bezoeker wordt meegezogen in al die voedingsverhalen. ‘Touching the heart’ noemt BRC dit. Het moet je hart raken. Beleving is plezier en emotie. Als je het voedselavontuur hebt beleefd, kom je er absoluut anders uit dan dat je erin ging. Een beleving die zoveel indruk maakt dat je snel terug wilt komen voor meer en ook omdat de thema’s periodiek gaan wisselen.
Het gaat over jou
Want het gaat over jou! Wie je bent, wat je koopt en wat je eet. Tijdens een bezoek aan de Experience ervaar je de impact van voeding op je eigen lichaam, hoe je voedsel op je bord komt, de wereldwijde voedseluitdagingen en de rol die Nederland daarbij speelt. Je beleeft deze onderwerpen op verschillende manieren; met digitale interactieve elementen, live-presentaties, theatervoorstellingen, 3D-media, en interactieve fysieke activiteiten. Ervaar spelenderwijs hoe ons eten op het bord komt en welke keuzes jij zelf kunt maken om een gezonder en smakelijker leven te leiden en zo een bijdrage te leveren aan een duurzamere voedselproductie wereldwijd.
BRC Imagination Arts
Bij zulke serieuze onderwerpen luistert het natuurlijk heel nauw hoe je de boodschap brengt en verpakt. Daarom hebben we een van ’s werelds meest ervaren ontwerpbureaus op het gebied van educatieve attracties ingehuurd. Zo is hier in Nederland ook de Heineken Experience door hen ontwikkeld. BRC weet precies waar plezier en educatie elkaar versterken en hoe je mensen geboeid houdt. Zowel voor, tijdens als na het bezoek aan de Experience. De ideeën die we nu gaan uitvoeren zullen leiden tot een bijzonder levendige attractie. Een plek waar je daadwerkelijk voedsel kunt beleven.
We gaan het beleven!
Harry Veldhuis,
WFCD Gebiedsontwikkeling
Categorieën