Nu de overheden deze maanden hun definitieve beslissing nemen over deelname aan de World Food Center Experience, is het goed om ook nog eens te kijken naar de bedrijven die meewerken aan dit initiatief. Waarom doen zij mee? En wat maakt hen zo enthousiast? Bas Roelofs van FrieslandCampina legde het onlangs uit bij Provinciale Staten van Gelderland:
“Voor ik verantwoordelijk werd voor FrieslandCampina Nederland heb ik 3 jaar in het Midden-Oosten gewerkt. Daar merk je dat in gesprekken rond een oer-Hollands bedrijf als FrieslandCampina productkwaliteit en -betrouwbaarheid geen enkel punt van discussie zijn. Het goede imago van Nederland opent deuren en verkoopt onze producten.”
“Ondanks dit goede internationale kwaliteitsimago, zijn we daar als land vaak nog erg bescheiden over. In Dubai is bescheidenheid niet het eerste woord dat je te binnen schiet. Het gaat daar allemaal om glitter en glamour. Zo extreem als daar, dat past niet bij onze Hollandse nuchterheid. Maar we kunnen er wel iets van leren.”
“Met de visie en ambitie van de WFC Experience kunnen we de wereld op een leuke manier laten zien waar wij als klein land groot in zijn. Als Nederlands zuivelbedrijf met een wereldwijd speelveld, kunnen wij hier ons steentje aan bijdragen.”
Commerciële rol bedrijven?
“Of onze bijdrage een commercieel doel heeft, of onderdeel is van goed burgerschap in de Nederlandse samenleving, daar hebben we niet lang over getwijfeld. In de gesprekken rond het World Food Center werd snel duidelijk dat het voor ons logischer zou zijn – evenals voor de andere bedrijven – om dat niet uit commerciële overwegingen te doen. Dus niet proberen om met onze merken groot op de gevel zoveel mogelijk bezoekers te verleiden tot het kopen van onze producten. Geen van die bezoekers zit te wachten op een reclamepark waar bedrijven hun boodschappen etaleren.”
“We doen dus vooral mee vanuit het besef dat we in Nederland een rol te spelen hebben en om te laten zien dat we als regio en als sector iets heel moois in handen hebben. En dat voelt goed. Onze bijdrage tot nu toe zit vooral in de inbreng van kennis en expertise. Over een financiële bijdrage aan het World Food Center Experience zijn we in gesprek.”
“Om de gewenste bezoekersaantallen te halen en tegelijkertijd plezier en educatie te bieden, moeten we inzetten op onze kennis, expertise en maatschappelijke betrokkenheid. Als gehele sector het gehele verhaal vertellen, open en genuanceerd. Dan is de WFC Experience een prachtig uithangbord voor de Nederlandse agrifoodsector en een plaats waar we onze bezoekers heel graag mee naartoe nemen.”
Categorieën