Categorieën
Nieuws en updates

Experience presenteert ontwerpen

Op 15 juli heeft de Stichting World Food Center Experience haar eerste uitgewerkte ontwerpen en plannen gepresenteerd. Zowel het ontwerp van de gebouwen als de inhoudelijke invulling van de Experience zijn nu verder ontwikkeld. Daarnaast is de commerciële haalbaarheid en het businessmodel van de Experience opnieuw doorgerekend.

Hoofdrol voor Mauritskazerne
De Experience komt voor een deel in de monumentale Mauritskazerne, aangevuld met een opvallende nieuwe aanbouw aan de achterzijde. Dit nieuwe gebouw beslaat de gehele breedte van de kazerne en bestaat uit een lange arcade met veel glas en diverse ruimtes van wisselende hoogte en vorm. Deze afwisseling versterkt de beleving bij de bezoekers en laat de bijzondere kenmerken van de Mauritskazerne optimaal uitkomen. Het duurzame gebouw wordt voorzien van daktuinen, zonnepanelen, een moestuin en mogelijk groene gevels. De uitnodigende hoofdentree van de Experience komt aan de zijkant van het nieuwe gebouw zodat vanaf het nieuwe NS-station Ede-Wageningen de gevels van zowel de kazerne als de nieuwe Experience-aanbouw goed zichtbaar zijn. Het ontwerp is gemaakt door de combinatie Kraaijvanger Architects en Braaksma & Roos Architectenbureau. Zij hebben nauw samengewerkt met de ontwerpers van BRC Imagination Arts (verantwoordelijk voor de inhoudelijke invulling), de monumentencommissie en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Meeslepend voedselverhaal
In de WFC Experience beleven bezoekers – door te horen, zien, ruiken, voelen én proeven – echt wat de impact van voedsel is op hun lichaam en op de planeet. Ze leren hoe de voedselketen werkt, wat nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en welke rol Nederland speelt. Het voedselavontuur start bij ‘Het Theater’, dat plaats biedt aan 90 personen. Met een mix van animaties, een acteur en een bewegende tribune ‘voelen’ de bezoekers ook echt dat ze een reis maken langs verschillende delen van de wereld.

Na het theater stappen bezoekers direct binnen in een ultramoderne en innovatieve kas waar zij zien hoe we in de toekomst groenten en fruit verbouwen. Via ‘Het Lichaam’, waar bezoekers gevangen worden door geur, smaak, en de haast fysieke beleving van het spijsverteringstraject komen ze bij de ‘De Markt’ waar kinderen op allerlei manieren kunnen ervaren hoe je je eten kiest, hoe marketing daar een rol bij speelt en wat meer of minder gezond eten is.

Het middelpunt van de Experience is ‘De Hub’. Dit bijzondere, sfeervolle en levendige atrium staat geheel in het teken van de rol die wij als Nederland spelen op het wereldtoneel van voedsel. Hier vinden verhalen van Nederlandse wetenschappers en innovaties uit de Regio Foodvalley een weg naar de bezoeker. De Hub biedt diverse interactieve opstellingen waar bezoekers op een avontuurlijke manier weetjes, feiten en fabels krijgen. Centraal staat een grote showkeuken waar ‘kookoptredens’ gegeven worden en kinderen op een smakelijke en humoristische manier betrokken worden bij allerlei aspecten van de bereiding van ons eten.

Via zones die helemaal draaien om waar ons eten vandaan komt en welke uitdagingen er wereldwijd zijn, krijgen bezoekers uiteindelijk een spectaculair afscheid in de ‘Food Machine’. Hier scannen ze hun badge die zij door de hele Experience bij interactieve stations gebruikt hebben. De machine produceert met behulp van een unieke technologie gepersonaliseerde snacks voor iedereen. 

Werken voor je eten!
De bezoekers verlaten de Experience via het restaurant. Ook dit onderdeel van de WFC Experience draagt in alle opzichten bij aan de beleving. Denk bijvoorbeeld aan spectaculaire en verrassende gezonde variaties op ‘fast food’. Of aan eten dat je niet gewoon kunt bestellen maar waar je eerst zelf iets voor moet doen, zoals het bij elkaar fietsen van je eigen smoothie of het snijden van zoete aardappel-frites in een ‘patat-kanon’.

Voedsel is ‘hot’
Marcel Goossens, directeur van de stichting WFC-Experience: “Nooit eerder stond het onderwerp voedsel zo in de schijnwerpers als nu. Voedsel is onlosmakelijk onderdeel van ons leven. We genieten van voedsel, het brengt mensen en culturen samen en we hebben het dagelijks nodig om te kunnen leven. Tegelijkertijd is voedsel sterk verbonden met een gezond lichaam en een gezonde planeet. Dit verhaal brengen we op een spannende, aantrekkelijke en boeiende manier, waardoor de WFC Experience een zeer levendige attractie wordt voor het hele gezin, waar we jaarlijks 300.000 bezoekers verwachten.”

Solide financiële onderbouwing
Met de nieuwe ontwerpen en de verder uitgewerkte plannen voor de exploitatie en het restaurant, heeft de stichting WFC Experience een gedetailleerd businessplan opgesteld. Dit businessplan valt positiever uit dan eerdere berekeningen. Hierbij hebben twee externe partijen (LDP uit Engeland en ZKA Leisure Consultants uit Nederland) – mede op verzoek van de gemeenteraad van Ede en de Provinciale Staten van Gelderland – opnieuw een doorrekening gemaakt van de financiële onderbouwing en commerciële haalbaarheid. Zowel LDP als ZKA hebben becijferd dat de te verwachten bezoekersaantallen en inkomsten realistisch zijn zodat een gezonde exploitatie van de Experience in deze vorm goed mogelijk is.

nieuwsbrief


Blijf up to date en ontvang elke maand onze nieuwsbrief


    Contact


    Uptatis se ressectaquid quia sed ut ape volorat. Ebitem solupta epreiumquodi.