Bij The Food Foundry kennen ze de voedselindustrie van A tot Z
In een van de gebouwen van ROOTS huist The Food Foundry, het bedrijf van Joris Leferink en Arjan Siemerink. Met hun ervaring en netwerk werken ze voor bedrijven in de voedselindustrie aan diverse projecten; van productontwikkeling tot vermarkten van een product.
Zowel Joris als Arjan hebben een achtergrond in ‘food’. Joris rondde de hogere hotelschool af en behaalde daarnaast een master in marketing. Hij werkt inmiddels al meer dan vijftien jaar voor bedrijven in de voedselindustrie, van merken tot private label in bijna alle productcategorieën. Arjan is van origine chef in de top-gastronomie. Daarna werkte hij lang aan alle creatieve en culinaire projecten voor een bedrijf dat is gespecialiseerd in alles rondom de Aziatische keuken, voor industrie, foodservice en retail.
Artikel gaat verder onder de foto’s
Arjan: “We werkten allebei al een aantal jaar voor onszelf én werkten veel samen. We merkten dat de combinatie van onze verschillende achtergronden, expertise en netwerk in onze samenwerking echt meerwaarde biedt voor onze opdrachtgevers.”
Van A tot Z
Arjan: “Eigenlijk kent een (nieuw) product altijd dezelfde route, vanaf het moment dat het wordt bedacht en ontwikkeld tot aan het introduceren in de markt. Dit start vaak bij inspiratie en brainstormen. Daarna volgt concept- en productontwikkeling om de eerste producten te maken en een idee te krijgen over het concept en gaat daarna afhankelijk van producent en proces door nog een aantal fases. Denk hierbij aan productieproeven en iteraties, consumentenonderzoek en concepttesten, verpakkingsontwikkeling en product- en conceptoptimalisatie.
Dat hele proces, van A tot Z, kennen we van haver tot gort. We kunnen dit hele traject voor opdrachtgevers uitvoeren, maar het ook in stukjes knippen en er delen van oppakken. Dit is afhankelijk van de vraag.”
De kracht van het netwerk
Joris: “Omdat we beide al heel wat jaren ervaring hebben met hele diverse projecten hebben we inmiddels een heel groot netwerk met heel veel verschillende partners die ingezet kunnen worden in de verschillende vraagstukken. Denk hierbij aan verschillende kennisinstellingen of leveranciers van ingrediënten, toepassingen en technologie in binnen- en buitenland. Dit netwerk is eigenlijk ons innovatie ecosysteem dat we in kunnen zetten bij bepaalde vragenstukken of uitdagingen bij onze opdrachtgevers.
We gaan binnenkort starten met een chefs panel als een nieuwe service voor productontwikkelaars en marketeers. Uit elk onderzoek voor nieuwe consumentenproducten komt smaak altijd als belangrijkste naar boven. We willen hiermee de expertise van culinaire professionals op het gebied van smaak en verwerkingsmogelijkheden beschikbaar maken voor de industrie. We maken hierbij gebruik van het netwerk van Arjan.”
“Iedere organisatie zoekt vernieuwing, iets wat goed is voor henzelf, voor de wereld of voor de gezondheid”, stelt Arjan. Maar dat begint met vragen als: ‘welke markt moeten we bedienen, waar zit potentie, wie zijn hier de spelers en wat zijn de eisen, kan het kostprijs technisch wel uit en hoe komen ze in contact met producenten of leveranciers’. We hebben een enorm netwerk en kunnen vanuit de kennis in dit netwerk, oplossingen bieden en ook partijen die elkaar niet kennen met elkaar in contact brengen. Ook op dat vlak zijn wij van toegevoegde waarde.”
Innovatie in ROOTS
Joris: “We zijn eigenlijk bij toeval in ROOTS Innovation Hub terecht gekomen. De locatie ligt centraal tussen onze woonplaatsen in. Ik had hier al eens gekeken en het concept sprak me aan. Dat er in ROOTS veel mensen bezig zijn met voedsel, ontwikkeling en duurzaamheid, heeft de keuze nog makkelijker gemaakt. Ik heb de verwachting dat het samenwerken met de startups die hier zitten een meerwaarde zal zijn. Zij werken met mooie nieuwe ingrediënten die voor onze klanten en ons netwerk weer interessant kunnen zijn. Andersom kunnen wij hen ons chefs panel aanbieden en natuurlijk de route naar de markt. Win-win!”