Na jaren voorbereiding opende op 15 november in Bologna FICO Eataly World. Een initiatief dat een aantal uitgangspunten deelt met het World Food Center. Op een groot terrein is in een aantal voormalige markthallen een soort Italian Food Experience ingericht. In 40 ‘fabrieken’ worden traditionele Italiaanse producten geproduceerd. Daarnaast zijn er 40 restaurants en eetstalletjes, ‘culinaire laboratoria’ en onderwijsruimtes waar dagelijks 50 educatieve evenementen plaatsvinden. Buiten is nog eens 2 hectare ingericht met 2.000 verschillende soorten planten, van wijngaarden tot een truffelboomgaard.
‘Van veld tot vork’ worden bezoekers in FICO Eataly World meegenomen in de Italiaanse eetcultuur. Elk Italiaans product is vertegenwoordigd en elke stap in het proces wordt inzichtelijk gemaakt en uitgelegd. Eataly World laat zien hoe producten bereid worden, er wordt verteld hoe het gemaakt wordt en je kunt alles direct kopen en eten. Dit kan van 10 uur ‘s ochtends tot 24 uur ‘s avonds. Eataly World vertelt het verhaal achter het authentieke Italiaanse product: over de traditie en het ambacht. Ook het waarderen en koesteren van de aarde en agrarische sectoren krijgen veel aandacht.
Groot verschil met het WFC is de exclusieve focus op Italië, de nadruk op eten en drinken en het ontbreken van een sterke educatieve functie. Wat beide initiatieven wél gemeen hebben is de erkenning dat verhalen steeds belangrijker worden om klanten te binden en te boeien. En dat het helpt klanten de kwaliteit en waarde van producten te leren herkennen en te erkennen. Eataly World verwacht jaarlijks miljoenen bezoekers te trekken. FICO Eataly World is een initiatief van de specialist in Italiaans eten, Eataly (vanaf 2019 ook in Nederland) en het Italiaanse supermarktconcern Coop.
Categorieën