Overleven door wendbaarheid en relevantie
Overleven door wendbaarheid en relevantie
Live-events zitten er voorlopig niet in. Toch ziet Susan Koenders kansen: “Als Foodservice Network de inspiratie niet tijdens bijeenkomsten kan bieden, doen we het live online. Maar wel op Champions League-niveau. Dat typeert onze wendbaarheid.”
Eigenlijk wilde ze na de hotelschool in 2008 een jaartje bij Foodservice Network werken om een goed beeld van de foodservicemarkt te krijgen. “Dat is niet gelukt”, lacht Susan Koenders, die zichzelf sinds 2018 mede-aandeelhouder mag noemen. “Ik raakte eraan verslaafd om in het hart van de branche te werken.” Sinds corona voelt het alsof Susan weer een nieuwe baan heeft. “Voorheen bedacht ik het programma van onze events een jaar van tevoren. Nu weet ik nog niet eens wat we tijdens de volgende live uitzending volgende week doen. Heerlijk die opwinding. Zo houd je het best lang vol.”
Ruimte voor relevantie
Voor de coronatijd hield Susan zich voornamelijk bezig met het samenstellen van de programma’s van de vele events en bijeenkomsten die Foodservice Network organiseert. In amper een week tijd werd het hele businessmodel omgegooid. “Als de foodsector stil komt te staan, gebeurt bij ons praktisch hetzelfde. De horeca draait gelukkig weer, maar grote live-events zitten er voorlopig niet in. Toch zie ik het zonnig in: er is altijd plek voor een organisatie die relevant is. Daar is onze zelfgebouwde Studio Foodservice Network een prachtig voorbeeld van. Als we onze kennis en inspiratie niet live kunnen bieden, doen we dat via online programma’s. We hebben de studio zonder externe hulp opgebouwd. Dat laat zien hoe wendbaar we zijn. Collega’s die normaal als marketeer of designer werken, zijn nu cameraman en geluidstechnicus. Alsof we nooit anders deden. En dat alles met het streven om op Champions League-niveau te spelen.”
Floreren en innoveren
“De dynamiek vind ik het allermooiste aan mijn werk. Het ene moment spreek ik bestuurders uit de zorg, dan presenteer ik voor jong talent en het andere moment stel ik een programma samen voor bestuurders in de foodservice. Ik werk hier al twaalf jaar, maar zo voelt het niet. Als je op verschillende schaakborden schaakt, blijft het leuk.”
Omdat werken in het hart van de branche belangrijk is voor Foodservice Network en zusterbedrijven Food Inspiration en Shoot My Food, vestigden ze zich in 2017 in de Frisokazerne. “De ziel van onze bedrijven moet passen bij het omhulsel waarin we zitten. De ambities van de ondernemers op het World Food Center zijn hoog. Dat past bij ons. Als ik groots denk, is dit in de toekomst wel the place to be op het gebied van food en innovatie. Ede staat steeds beter op de kaart. Daar dragen wij graag aan bij. Ik zie ons als de voorlichters van deze omgeving. Dit gebied moet een magneet worden voor aanstormend talent. Ons bedrijf floreert bij talenten. We hebben jonge andersdenkende mensen nodig, om zo wendbaar en innovatief te blijven als dat we zijn.”
De moeite waard
Hoe graag Susan het team en de leden van de netwerken ook ziet, corona heeft haar ook aan het denken gezet. “Je overweegt veel kritischer welk medium je voor een specifiek doel inzet. Ik hoop dat we dat inzicht overhouden aan de hele crisis. Dat niet iedereen weer massaal in die auto stapt. Denk eerst na: hoe ben ik zo efficiënt mogelijk en hoe belast ik de agenda van de ander zo min mogelijk? En als we dan weer samenkomen tijdens een van onze live-events, dan zorgen wij dat het zo bijzonder wordt, dat het meer dan de moeite waard is om erbij te zijn.”
nieuwsbrief
Blijf up to date en ontvang elke maand onze nieuwsbrief
Neem contact met mij op
Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.