De komst van WFC Experience is weer een stap dichterbij nu grote bedrijven en organisaties hun naam officieel hebben verbonden aan het plan. Waarom geloven deze bekende partijen in WFC en hoe zien zij hun betrokkenheid?
Gerard Hardeman, Director Savoury Ingredients, DSM Food Specialties:
“Een van de grootste globale vraagstukken is hoe we op een duurzame manier de wereldbevolking ook in de toekomst gaan voorzien van gezond en voedzaam eten. Simpelweg ‘meer doen van hetzelfde’ gaat niet op; de mondiale voedselketen – van boer tot consument, van fabrikant van voedingsingrediënten tot restauranthouder, van supermarkt tot transportbedrijf – zal moeten innoveren en samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. DSM is ‘s werelds grootste producent van vitamines en micronutriënten, essentiële voedingsstoffen voor mens en dier. Ook maken we speciale ingrediënten voor voedselfabrikanten wereldwijd die eten en drinken gezonder, lekkerder, veiliger en duurzamer maken, die voedselproductie efficiënter maken en verspilling tegengaan. Naast DSM zijn er in Nederland veel andere bedrijven en instellingen met kennis en expertise op het gebied van voedsel en voeding. Nederland moet de voorlopersrol in het vinden van oplossingen en het inspireren van anderen rondom het thema duurzame voeding blijven behouden. Het is van groot belang om die kennis van Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen met consumenten en andere stakeholders te delen. Het WFC wordt een attractieve, informatieve ontmoetingsplek waar de Nederlandse levensmiddelenindustrie samenwerkt met diverse belanghebbenden in Nederland. Het creëert een additioneel uithangbord voor Nederlandse innovaties, onderzoek en ontwikkeling. DSM is trots om daaraan bij te dragen.”
Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn:
“Albert Heijn is vanaf het begin betrokken geweest bij WFC, omdat we geloven in een inspirerende plek waar alles over food samenkomt. Het is een prachtige, internationale etalage voor onze agro- food- en tuinbouwsector. Iedereen kan de totale voedselketen hier op één plek zien en ervaren. In tijden waarin meer dan ooit wordt gehecht aan transparantie, is dat belangrijk. Daarnaast vergemakkelijk WFC de samenwerking tussen andere partijen in de foodindustrie. We doen heel veel samen met vaste leveranciers, maar komen nu ook in contact met een organisatie als Wageningen University & Research en zadenveredelaars. De drempel ligt lager.
Co-creatie en ontwikkeling van nieuwe producten staan centraal voor Albert Heijn. WFC is voor ons vooral een plek waar alle voorwaarden optimaal zijn voor innovatieve bedrijvigheid rond voeding. We hebben er korte lijnen met andere bedrijven, wetenschappers, ontwikkelaars en producenten. De aanwezigheid van start-ups zorgt voor een mooie dynamiek in het concreet maken van vernieuwende ideeën. Wat ook meetelt is dat we op een andere manier contact leggen met consumenten. Op een plek buiten de Albert Heijn-winkel werken we samen met consumenten, bijvoorbeeld bij smaaktesten die anders zijn georganiseerd.”
Jan Klerken, eigenaar Scelta Mushrooms:
“WFC Experience wordt de internationale ontmoetingsplaats van de agrofoodsector. We creëren samen een bijzondere belevingswereld waar consumenten, producenten en onderzoekers op een educatieve, informatieve en inspirerende manier met elkaar in aanraking komen. Er ontstaat een mooi fysiek en virtueel platform met een bijzondere dynamiek die volop mogelijkheden biedt. Dat is volgens ons de beste manier om onze sector aan consumenten te koppelen.
Scelta Mushrooms gelooft in de kracht van WFC Experience en we zullen dan ook op onze manier een steentje bijdragen. De Kids University for Cooking waaraan wij als partner zijn verbonden, neemt het inspirerende en educatieve stuk in WFC Experience voor haar rekening. Scelta Mushrooms zou heel graag de ‘champignonbeleving’ – hoe wordt de champignon geteeld? Wat is er met champignons allemaal mogelijk? – op bezoekers willen overbrengen.”
Teun Verheij, algemeen directeur Albron:
“De basis van WFC Experience is de voedselwaardeketen. De Experience wordt een beleving in combinatie met entertainment en educatie. Het gehele proces – natuur, wetenschap, boerderij, fabriek, retailer, bereiding en consumptie – is hier zichtbaar. Dit sluit aan bij de visie en het beleid van Albron als het gaat om het verduurzamen van haar dienstverlening op het gebied van eten en drinken. Niet alleen van producten zelf maar van de gehele keten. Publiekseducatie is daar een wezenlijk onderdeel van. Albron gelooft in een integrale benadering van verduurzamen. Albron stelt zich in het voorgenomen initiatief op als partner en zal de conceptuitwerking, realisatie en exploitatie van de horeca in de Experience voor haar rekening nemen. Hierbij is Albron bereid om als koploper aanzienlijk bij te dragen in gedegen, relevante kennis & knowhow. Daarnaast is Albron beschikbaar om mee te denken in de ontwikkelingsvisie van de Experience. Uitgangspunt is dat we daarbij de horeca op zo’n manier invullen dat deze de identiteit van de Experience versterkt.”
Categorieën