Communicatiebureau JEEN combineert legergroen met agri-groen!
Op het terrein van het World Food Center vinden we niet alleen startups. Ook andere (food- en agrigerelateerde) bedrijven vinden hier hun plek. Gijs Gjaltema, netwerker én eigenaar van communicatiebureau JEEN, vertelt over zijn bedrijf en legt uit waarom het World Food Center zo bij hen past.
In de vroegere Mauritskazerne zijn bouwvakkers nog druk in de weer. In het pand worden prachtige kantoorruimtes gerealiseerd, met hoge ramen en lange gangen. Werken in een stuk geschiedenis, wie wil dat nou niet?
De creatievelingen van communicatiebureau JEEN hoefden hier niet lang over na te denken, zij verruilden een Arnhems kazernegebouw voor onze Mauritskazerne en richtten als eerste bewoners de rechter bovenverdieping in.
Van kazerne naar kazerne
Gijs: “het is ontzettend toevallig, al die kazernes. We zijn vorige maand met JEEN verhuisd uit een kazerne in Arnhem en nu zitten we weer in een kazerne. En dat terwijl ik me nota bene heb laten afkeuren voor dienst. Zo maak ik dat nog enigszins goed.In Arnhem zaten we ook in een fantastisch pand; ruim en goed bereikbaar. Het was een mooi pand, maar verder geen toegevoegde waarde voor onze business. De wereld op het World Food Center is anders met allemaal agri- en food gerelateerde bedrijven, het geeft zoveel synergie. En ook hier hebben we weer een prachtige ruimte.”
En mooi is het inderdaad; de strakke bureaus, knalgroene muren, huiselijke zitjes en herkenbare elementen, zoals legerbankjes en tractorstoelen, vormen een prachtig geheel. De strakke glazen vergaderruimte en de oude houten dakspanten zijn elkaars uitersten, maar maken gelijk duidelijk: hier werken creatieve geesten!
Alles kwam samen bij JEEN
Communicatiebureau JEEN richt zich op agri (agrarische industrie) en food. Het bureau is ooit gestart door naamgever Jeen Akkerman, die in Wageningen studeerde en als ZZP-er zijn bedrijf startte.
Gijs: “Ik heb zelf een agrarische achtergrond. Ooit wilde ik boer worden, maar ik kwam bij toeval in de journalistiek en marketing van uitgeverijen terecht. Zo werkte ik jarenlang voor Het Financieele Dagblad. In 2012 kwamen mijn werkervaring, opleiding én mijn affiniteit met de agrarische sector helemaal samen bij JEEN. Ik werd eerst partner en sinds 2018 ben ik eigenaar van het bedrijf.
We werken met gemiddeld 15 mensen aan full-service communicatie, zowel in concept en strategie als in middelen en uitvoering. Met natuurlijk als specialisme food en agri, dat is onze wereld.
Uitdagende sector
De agrarische sector is heel veelzijdig en er gebeurt momenteel ongelooflijk veel. Kijk bijvoorbeeld naar de problematiek rondom stikstof. De boer moet veranderen en bewegen, dat is qua communicatie heel uitdagend. Dé boer bestaat ook niet meer, landbouw is heel divers geworden. Ons werk richt zich vooral op business to boer, waarbij de boer zowel consument als ondernemer is. Die dynamiek kennen we heel goed, dat is de wereld die ons drijft en wij proberen daarin te verbinden. We hebben regelmatig klanten die met hetzelfde thema bezig zijn. En dat opperen we dan ook: zouden jullie niet eens wat samen doen? Zo kunnen we ons netwerk inzetten voor onze klanten en onze boeren.
Netwerken op het terrein van het WFC
Hier op het terrein vinden we veel ‘food’; nieuwe trends, startups en horeca. Maar weinig bedrijven vanuit de echte agri-hoek. Dat willen wij met ons bureau graag inbrengen: de boer en tuinder zijn er ook nog! Veel initiatieven worden van hogerhand bedacht, zoals de Dutch Food Week. Dat moet de burger verbinden met de boer, maar de boer en tuinder hebben er amper weet van. Wij pakken de dingen liever kleinschaliger en praktischer aan, dat past ons beter. Denken en doen vanuit de boer.”
Gijs ziet veel kansen voor synergie binnen het WFC. “Hans Steenbergen, van Food Inspiration zit ook hier op het terrein. Ik ken hem vanuit mijn uitgeefverleden. Hij heeft een paar jaar geleden bijvoorbeeld ‘de beste boerderijwinkel’ in het leven geroepen. Dat zijn activiteiten waar wij mooi bij aan zouden kunnen sluiten.
Of BioNext, een ketenorganisatie voor de biologische landbouw, zij zoeken verbinding met de traditionele landbouw. Er zijn hier echt veel mogelijkheden om samen dingen te initiëren en op te tuigen. Dingen horen, kansen zien.
Zo’n kans is er wellicht ook met onze nieuwe buren hier, zij zijn ook een communicatiebureau en richten zich op packaging en branding. We werken soms voor dezelfde klanten; wij richting de boer, zij verzorgen verpakkingen voor de consument. Daar liggen ook kansen om dingen samen te doen. In deze sector zouden mensen echt meer samen moeten werken.
Ons kerstpakket afgelopen jaar hebben we samengesteld in het kader van buurt maken; kennismaken met je buren. Koffie van een van de start-ups, kerstbrood van Jorisbrood, paddenstoelen die hier op het terrein worden gekweekt etc. Er zitten groeibriljantjes tussen al die kleine bedrijven en startups, daar zouden we best mooie dingen voor kunnen doen. Een van die startups werkt ook voor een van onze klanten, die verbinding werkt nu al en we zitten hier nog maar net!
Duurzame initiatieven
We hebben geen invloed op de duurzaamheid van onze klanten, maar we proberen ons zelf wel te profileren op duurzaamheid en biodiversiteit. Zo hebben we bijvoorbeeld een magazine uitgebracht: ‘onze Weidevogels’. De populatie weidevogels daalt al jaren, niet alleen door intensivering van de landbouw overigens. Ze krijgen vaak ten onrechte als enige de schuld. Maar boeren moeten wel weer de passie voelen dat hun land óók natuur is. Het magazine is een eigen initiatief, goed voor het imago van de sector. Dit drijft mij en ons. We hebben het met veel partners samen ontwikkeld, ook weer het resultaat van een mooi netwerk. Daarnaast zijn we bezig met een bodem-scheurkalender. Elke dag een weetje over de bodem. Inspelend op de duurzame trend: denk ook aan bodemvruchtbaarheid. Zo krijgen we steeds meer contacten in die wereld en brengen we mensen samen. Het is immers ons aller verantwoordelijkheid om duurzaamheid te stimuleren.”
nieuwsbrief
Blijf up to date en ontvang elke maand onze nieuwsbrief