FoodService Instituut Nederland maakt het hapklaar

Van kookmoeheid tot beloningsmomentjes en van kanaal-overstijgend-denken tot controle over je eigen tijd. De soms ongrijpbare consument is het belangrijkste uitgangspunt voor food-bedrijvend Nederland. Althans, voor dié bedrijven en organisaties die een voorsprong willen hebben en houden op de rest. FoodService Instituut Nederland brengt zekerheden, onzekerheden en de daaruit voortkomende trends in kaart met scherpe analyses en hapklare outlooks. Sinds augustus is hét kennisplatform voor de food-sector gevestigd op het World Food Center-terrein in Ede.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het team van FoodService Instituut Nederland met directeur Inga Blokker rechts vooraan

In de 120 jaar oude Frisokazerne spreken we met Inga Blokker die de vereniging FSIN sinds anderhalf jaar aanvoert. ‘Food’ werd haar met de paplepel ingegoten en na haar hele carrière in de sector gewerkt te hebben, volgde ze in 2021 haar vader Jan-Willem Grievink op als directeur.

De kazerne is het nieuwe, voorlopige onderkomen van de organisatie die in 2003 werd opgericht door enkele leidende bedrijven in de foodservicemarkt en inmiddels is uitgegroeid tot onafhankelijk kennisplatform met 220 leden. “Wij brengen de markt in kaart en brengen duiding voor diverse schakels in de foodsector. Denk daarbij aan fabrikanten, groothandels en formules,” aldus Inga. “De kennis die wij vergaren dragen wij over door middel van geschreven content zoals blogs, interviews en publicaties. Maar ook met evenementen, van kleine ontmoetingen tot grote congressen.” Een voorbeeld van zo’n event is het FSIN Food500 Congres 2022 afgelopen juni in Bussum.

De strijd om het maagaandeel

De insights die FSIN biedt, helpt organisaties strategische keuzes te maken. Bijvoorbeeld in het productaanbod of hoe bepaalde producten te vermarkten naar de consument. “De consument denkt niet in verkoopkanalen, maar in oplossingen voor hun behoeften. En jongere consumenten stappen af van de traditionele eetmomenten ontbijt, lunch en diner. Zij eten steeds vaker buiten de deur. Dat kunnen ook ‘kleine’ eetmomentjes zijn zoals een koffie-to-go of een snelle (soms gezonde) snack tijdens het reizen. Vaak zijn het beloningsmomentjes voor ‘goed gedrag’ gedurende de week zoals gezond eten of lange werkdagen. En juist deze eetmomentjes vormen een gewild target van zowel out of home als at home bedrijven. Het is onderdeel van de strijd om het maagaandeel”

De concurrentie tussen horeca en supermarkt wordt daarmee steeds groter, juist in deze onstuimige tijden waarin prijzen stijgen en personeel lastig te vinden is. “Er ontstaat een heel nieuw concurrentieveld. Ik denk dat dat nog niet helemaal doorgedrongen is. Vooral bij de horeca niet. Daarom herhaal ik dit elke keer weer. Supermarkten hebben een noodzaak om nieuwe omzetstromen te vinden omdat er straks geen tabak verkocht mag worden. Zij hebben diepe zakken, maar kunnen niet op tegen de beleving en productkwaliteit die de horeca kan bieden.” Dat betekent niet dat de horeca achterover kan leunen. “Vanwege de prijsstijgingen gaan mensen opnieuw keuzes maken en dat vraagt om nieuwe ideeën en concepten.”

Hapklaar maken

De grote uitdaging voor FSIN ligt volgens Inga in hoe de organisatie de kennis die het in 20 jaar tijd heeft opgebouwd toegankelijk te maken voor leden. “Onze leden verwachten van ons dat informatie hapklaar aangeleverd wordt. Het liefst direct te gebruiken door marketeers, salesmensen, maar ook door directieleden. Wij vertalen onze kennis dan ook steeds vaker in kant-en-klare content zoals Powerpoint presentaties, grafieken en infographics.”

Nu al naar World Food Center

“We zitten nog een beetje in de verhuisstand, maar het bevalt hier echt uitstekend”, vertelt Inga verwijzend naar de stapels verhuisdozen en de rijen bureaus in de ruimte naast het kantoor van FSIN. Het huurcontract voor gebouw DELTA dat volgend jaar wordt gebouwd, is al getekend. Maar de mogelijkheid om nú al naar het World Food Center te verhuizen pakte Inga met beiden handen aan. “Het is super waardevol om hier te zitten omdat er veel bedrijven uit de foodsector bij elkaar zitten. Zo kom je elkaar tegen, leer je elkaar kennen en kun je makkelijk samenwerkingen aangaan.”

The Food Research Company

De drijvende kracht achter het kennisplatform FSIN is The Food Research Company. Alle onderzoek, inzichten en publicaties worden door hen verzorgd. Naast het werk voor FSIN, bedient The Food Research Company ook andere klanten in de foodsector. Ook zij zijn gevestigd in de Frisokazerne op het World Food Center-terrein.

nieuwsbrief


Blijf up to date en ontvang elke maand onze nieuwsbrief