Categorieën
Blog We Are Food Nieuws en updates

Ze noemen zichzelf graag de nieuwe olijfoliemakers. Op een unieke duurzame missie.

Goud én groen, Elietsa maakt duurzame olijfolie van topkwaliteit

Ze noemen zichzelf graag de nieuwe olijfoliemakers. Op een unieke duurzame missie. De Griekse olijfolie van Michel van den Berg en Katerina Gerari is van hoge kwaliteit én duurzaam geproduceerd. Ze vertellen enthousiast over hun (h)eerlijke voedingsproduct, en over hun keuze voor Roots.

Michel: “De afgelopen 50 jaar is er veel veranderd in de voedselindustrie. Veel voeding wordt gemaakt voor de grote massa, tegen absurd lage prijzen. Dit geldt ook voor olijfolie, zeker die in de supermarkt. Olijfolie is vaak niet meer de superfood dat het ooit was.

Olijfolie was tot de jaren ’60 het belangrijkste onderdeel van het mediterrane dieet. In olijfolie zitten veel antioxidanten en polyfenolen. Er is veel onderzoek gedaan naar de werking van deze stoffen en het blijkt dat zij een preventieve werking hebben tegen hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker en alzheimer. Met onze extra vierge olijfolie willen we dat gezonde stempel terugbrengen.”

Het kan anders
Daarnaast komt er veel milieubelastend afval vrij bij het maken van voeding. Ook bij olijfolie. Wij vinden dat het in deze tijden anders en dus slimmer kan. Alleen al in het mediterrane gebied gaat het om 30 miljoen kuub waterafval van de olijfpersen. In de traditionele olijfbouw wordt dit afval in de grond of in zee gedumpt. Als dit afval in aanraking komt met water, vindt er een toxische reactie plaats. Dat leidt tot vissterfte, verontreinigd grondwater en desertificatie (uitdroging van de bodem). Deze manier van afval verwerken maakt het mediterrane gebied zeer gevoelig voor de effecten van klimaatverandering. Dat zie je ook terug in de vele bosbranden van de afgelopen zomers.”

Circulaire productie
We proberen niet te vechten tegen de traditionele keten en olijfolie als massaproduct, maar we proberen met innovatie en samenwerking met onze partners de traditionele keten uit te dagen. We willen laten zien dat het anders kan en gezonder kan. We werken zó innovatief dat er nog niet eens een keurmerk is voor bio-circulaire olijfolie. We hopen dat we steeds meer olijfgaarden meekrijgen in deze nieuwe norm, zodat het oude model overbodig wordt.”

Hoge kwaliteit
Katarina is geboren in Canada, maar groeide op in Griekenland. “Toen ik klein was liep ik met mijn opa en de geiten en ezels over het land. De dieren aten het onkruid en zorgden voor de bomen. En dan namen we om 10 uur een tussendoortje. Met eigengemaakt brood, olijfolie en suiker. Ik kende Nutella uit Canada, maar dit was echt het lekkerste wat ik ooit had gegeten. Prachtige herinneringen!

Ik was de gelukkige die de grond en de bomen mocht erven. We hebben inmiddels ook nieuwe bomen bijgekocht op het mooie Pelopponessos, vlakbij het bekende Olympia. Ik heb destijds veel geleerd over de olijfbouw, die kennis neem ik mee in ons bedrijf. Dit heeft geleid tot een uniek product waar ik trots op ben. Een goede extra vierge olijfolie heeft een zuurgraad van hooguit 0,8. Onze olie zit op 0,2. Echt heel goed, voor de gezondheid van onze klanten én dus ook de planeet!”

Mensen laten beleven
Met www.elietsa.nl richten we ons op de consument. Met www.deolijfgaarden.nl richten we ons op B2B markt, hier zijn meerdere olijfgaarden in Griekenland bij aangesloten, allemaal volgens het model van regeneratieve, circulaire olijfbouw.

#Togetherweimpact
We hebben de keuze voor ROOTS Innovation Hub heel bewust gemaakt. Via partners binnen het World Food Center willen wij ons, en de bij ons aangesloten olijfboeren, verbinden met klanten, wetenschap en andere culinaire en voedingspartners. We hopen met onze kennis een bijdrage te kunnen leveren aan de World Food Experience, voor zowel educatie over gezonde voeding als bewustwording bij een nieuwe generatie. En het fijne is dat hier meer startups zijn die met lokale producten werken. Ook al produceren we uiteraard zelf niet lokaal, lokale partners dragen wel bij aan de nieuwe duurzame voedselketen. Vandaar onze hashtag #Togetherweimpact. En wie weet kunnen we ooit, net als de bananen in de bananenkas op het terrein, toch lokaal produceren. Je weet nooit wat de toekomst brengt! Door connecties te maken ontstaan nieuwe ideeën.

We zouden uiteindelijk graag werken met een heel team bestaande uit jonge, enthousiaste food creators. Die zitten veel op de Wageningen Universiteit, ook hier in de buurt. De nieuwe generatie weet veel over gezonde voeding. Zij kunnen de startups helpen slimmer en groter te worden. We kunnen groeien omdat we kunnen schalen via ons platform van De Olijfgaarden. En we móeten ook groeien om impact te kunnen maken. Hoe meer impact, hoe meer mensen naar je luisteren en de nieuwe norm omarmen. Er komen steeds meer fundingsmogelijkheden, investeerders zoeken nu duurzame investeringsprojecten. Daarvoor ben je op ROOTS aan het goede adres.

We kijken terug op goed eerste jaar, boven verwachting zelfs! Internationale prijzen, een prima omzet en enorm veel fijne feedback van klanten, experts en investeerders. Dat smaakt naar meer!”

nieuwsbrief


Blijf up to date en ontvang elke maand onze nieuwsbrief